به گزارش قدس آنلاین، نه از سرگیری واردات خودرو و نه تلاش برای واردات خودروی دست دوم به کشور و نه راه اندازی سامانه یکپارچه ثبت نام و دهها طرح دیگر هیچ کدام نتوانستند بحران بازار خودرو را کمرنگ کنند.
اختیار قیمتگذاری خودرو از شورای رقابت گرفته شد تا سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در این مسیر وارد میدان شود و در نهایت خودرو این کالای مصرفی بادام که حالا در اقتصاد بیمار ایران به کالایی سرمایهای بدل شده است با قیمت بیشتر به دست مردم برسد اما در نهایت آنچنان که فعالان بازار خودرو رییس صنف نمایشگاهداران میگویند این بازار با رکودی سخت و سنگین مواجه است.
در عمر دو سال و اندی دولت سیزدهم، دو وزیر بر مسند وزارت صنعت، معدن و تجارت تکیه زدهاند. ناگفته پیداست که اگر برنامه اولی برای کاهش قیمت خودرو و افزایش تولید خودرو به ثمر رسیده بود نوبت به وزیر دوم نمیرسید. وقتی وعدههای فاطمی امین در هزارتوی بحرانهای اقتصادی بر زمین ماند و اقتصاد ایران هر روز بیش از دیروز طعم تورم را زیر زبان مزه مزه کرد، استیضاح وزیر صمت به جریان افتاد تا یکی از نزدیکترین مردان به رییسی از حلقهی اول یاران در کابینه بیرون گذاشته شود و جای خود را عباس علی آبادی بسپارد.
او هر چند غلظت شعارهایش کمتر بود اما با این حال در بخش خودرو قولهایی داد که هنوز هیچ کدام رنگ تحقق به خود ندیده است.
وی در جلسه رای اعتماد خود گفت: گزینه پیشنهادی تصدیگری وزارت صمت در مورد وضعیت خودرو گفت: طرح جامعی برای بهبود وضعیت خودرو ارائه خواهم کرد به شما اطمینان میدهم این مشکل را میشود به زودی حل کرد چرا که راهحلهای هوشمندانهای برای حل آن وجود دارد.
اول آبان ماه نیز به خریداران خودرو توصیه مرد عجله نکنند. وی با بیان اینکه شرایط رو به بهبود است تاکید کرد: با واردات خودرو، افزایش تولید و سیاستهای در پیش گرفته دولت، آرامش به بازار خودرو بر میگردد، اتفاقی که هنوز رخ نداده است.
افزایش باورنکردنی قیمت در دو سال
بررسی وضعیت قیمتی خودرو نشان میدهد ارزانترین خودروهای داخلی نیز در این دوره زمانی رشد بسیار زیادی را شاهد بودهاند. به عبارت دیگر یک دستگاه پراید 111 در بازار آزاد در شهریور ماه سال 1400 قیمتی در حدود 152میلیون تومان داشت اما امروز این قیمت به بیش از 360 میلیون تومان رسیده است. یک دستگاه سمند ال ایکس در شهریور ماه سال 1400 192 میلیون تومان بود اما امروز به قیمت 550 میلیون تومان رسیده است. در عین حال دنا تیپ یک رشد قیمتی بزرگ را تجربه کرده و از قیمت 325 میلیون تومان در شهریور 1400 به 595 میلیون تومان در آبان ماه سال جاری رسیده است.
پژو 206 تیپ دو در شهریور ماه سال 1400 حدود 235 میلیون تومان بود اما امروزه قیمتی در حدود 488 میلیون تومان دارد. قیمت 207 دندهای در حالی 670 میلیون تومان است که در شهریور دو سال قبل 345 میلیون تومان فروخته میشد.
آینده بازار خودرو چه میشود؟
حالا بسیاری میپرسند آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟ کارشناسان به استناد تورم ریالی معتقدند قیمت خورو همچنان روندی افزایشی را طی می کند خصوصا آنکه برنامه تولید خودرو نیز عقبتر از اهداف تعیین شده است.
طی 7 ماهه امسال حدود 566 هزار و 311 دستگاه انواع محصول سواری و وانت تولید شده است این در حالی است که بر اساس هدف گذاری وزارت صمت قرار بود امسال در حدود یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو تولید شود.
اگر قرار بود تا پایان سال 1.7 میلیون خودرو تولید شود باید ماهانه بالغ بر 141 هزار دستگاه تولید میشد اما طبق آمار ماهانه میانگین 80 تا 81 هزار دستگاه خودرو تولید شده است.
به این ترتیب فعالان بازار نیز بر این عقیدهاند که بازار خودرو همچنان جذابیت بالایی برای سرمایهگذارانی که قصد حفظ قدرت خرید پول خود را دارند، است و تا زمانی که تورم مهار نشود، این وضعیت پابرجا خواهد بود.
نظر شما